Inspiratie over de juiste huisstijl

huisstijl kiezen
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Inspiratie over de juiste huisstijl

Wanneer je startend ondernemer bent en eindelijk je eigen bedrijf hebt kom je voor allerlei vragen te staan over wat de beste manier is om je succes te behalen.
Natuurlijk wil je zo veel mogelijk winst maken en dat hangt niet alleen af van de juiste prijs bepalen tegenover de juiste hoeveelheid goederen die je kunt produceren en verkopen. Hiervoor heb je klanten nodig. En die werf je niet zo maar.

Om deze te werven moet je ervoor zorgen dat mensen weten wat jouw bedrijf inhoudt. Nu zal je denken dat reclame maken de oplossing is, maar niet iedereen zit altijd voor een scherm en velen kijken nooit aandachtig naar reclames. In plaats hiervan heb je een huisstijl nodig. Het gaat hierbij om de manier waarop jij je als ondernemer met je organisatie naar buiten presenteert in de vorm van visuele effecten die de bedrijfsidentiteit heel kort weergeven. Het gaat hierbij vooral om het design in de vorm van een logo, bedrijfskleding, visitekaartjes etc.

Het symbolische gedeelte van je bedrijf dat aangeeft wat je onderneming is en waar het voor staat. Ieder persoon die van jouw bedrijf wat heeft gehoord of heeft gezien is een eventuele nieuwe klant. Om ervoor te zorgen dat het überhaupt een klant wordt moet je je logo zo in elkaar zetten dat het mensen aanspreekt en niet meer uit hun geheugen te krijgen is. Hun eerste ontmoeting met jouw onderneming moet speciaal zijn. Dit is mogelijk door het gebruik van de juiste combinatie van kleuren, vormen en lettertype. Maar wat is die juiste combinatie? En wat is dan precies de juiste huisstijl? Om je te helpen hierbij geven we je een aantal tips als inspiratiebron.

De juiste uitstraling van jouw bedrijf

Je zult eerst na moeten gaan wat je wilt uitstralen met betrekking tot wat jouw bedrijf doet, wie je bent en wat je graag wilt betekenen voor je klanten. Pas daarna kun je van start gaan met het ontwerpen van je logo via een grafisch ontwerpbureau.
Die uitstraling moet namelijk ook voortkomen aangezien je het bedrijf daarmee identificeert. Daarnaast dient een logo functioneel te zijn en dus afgestemd te worden op wat je doelgroep bij je zoekt. Bovendien moet het herkenbaar zijn en een boodschap overbrengen.

 

huisstijl

Keuze van lettertype en kleur

Hiernaast speelt een bepaald lettertype een grote rol voor jouw huisstijl. Standaard lettertypes zoals Times New Roman en Arial komen niet echt creatief en professioneel over. Denk ook bij het lettertype aan wat je wilt uitstralen: ben je een zakelijk bedrijf, ga dan voor een zakelijk en strak lettertype. Ben je een ontwerpbureau daarentegen ontwerpbureau, dan past ditzelfde lettertype juist niet in je huisstijl en is het verstandig om met een creatief lettertype te komen.

Tot slot is kleur zeer belangrijk. Kleuren kunnen onbewust een bepaalde uitstraling aan je bedrijf meegeven. Als je een milieuorganisatie begint dan ga je natuurlijk niet te veel zwart in je logo plaatsen. Eerder veel groen aangezien dat de kleur van natuur en gezondheid is. Banken en verzekeringsmaatschappijen daarentegen hebben veel blauw in hun logo, omdat het de kleur is van betrouwbaarheid en veiligheid.

 

Hou dus rekening met de vorm, het lettertype en de juiste kleur voor je logo en maak met deze combinatie de juiste huisstijl voor jouw onderneming!

Interessante links: Google fonts, Kleur combinatie generator

Wat is huisstijl?

logo

Voor ieder bedrijf is een indruk maken op de mensen, bezoekers, klanten van groot belang. Alle uitingen komen tot zijn recht bij het maken van de juiste huisstijl voor jouw bedrijf. Een goed begin is één herkenbare stijl waarmee een bedrijf of organisatie zich visueel presenteert. Een huisstijl begint meestal met het maken van een logo, dit kan overal tentoongesteld worden, zoals op de website alsook drukwerk , briefpapier, visitekaartjes, flyers, folders en brochures, op uw website, verpakkingen, reclame- en promotiemateriaal.

Waarom huisstijl?

grafische vormgeving

Klanten vragen soms, waarom een huisstijl? Of je nu een groot of klein bedrijf bent maakt eerlijk gezegd niet uit. Een huisstijl is voor iedere onderneming belangrijk. Je huisstijl vertrekt vanuit het logo, dat is de basis van een huisstijl. Klanten vragen soms, waarom een huisstijl? Of je nu een groot of klein bedrijf bent maakt eerlijk gezegd niet uit. Een huisstijl is voor iedere onderneming belangrijk. Je huisstijl vertrekt vanuit het logo, dat is de basis van een huisstijl. Ja, klopt, denk jij nu natuurlijk… Een huisstijl bevat terugkerende elementen die de identiteit van je bedrijf uitstralen en versterken. Je hebt dus de stijl en de daarmee te maken toepassingen zoals bv: visitekaartjes, briefpapier, enveloppen, groetenkaarten, brochures, flyers, website, autobelettering, belettering van de gevel, vlaggen en banners, promomateriaal (stickers, pennen), socialmedia – headers, online nieuwsbrief banners, toepassingen in het intérieur: logo op desk, visuals op de muren, gepersonaliseerde verlichting met je logo

Wat is huisstijl van een bedrijf?

huisstijl

De huisstijl van een organisatie of bedrijf is de bewust gekozen wijze van presentatie naar buiten toe. In de enge definitie is een huisstijl de visuele identiteit van een organisatie. Het betreft uitsluitend het symbolische gedeelte van de bedrijfsidentiteit.

Hoe ziet een huisstijl eruit?

logo laten maken

Een huisstijl bestaat uit de volgende onderdelen: Logo, bestaande uit een woordmerk met eventueel een beeldmerk Kleuren Typografie (lettertype) Vormentaal (vlakken, vormen en andere grafische elementen en het het gebruik hiervan) Beeldstijl (fotografie- of illustratiestijl) Taalgebruik (dit wordt bij de ontwikkeling van een huisstijl niet altijd meegenomen, maar hoort er mijns inziens absoluut bij) Als je het ruimer neemt, valt hier bijvoorbeeld ook onder hoe medewerkers zich gedragen, zowel naar elkaar toe als naar buiten, of hoe het bedrijfspand eruitziet en is ingericht. In dat geval heb je het meestal over ‘corporate identity’. Een goede huisstijl is heel functioneel, het is niet alleen om het mooie plaatje te doen. Maar welke functies kan het dan hebben?

Waarom huisstijl veranderen?

website en webshop

Een opfrisbeurt is soms belangrijk voor een bedrijf. Een kleine of grote aanpassing maakt eerlijk gezegd niet uit, je moet continue voor jezelf als voor de klanten up to date en vernieuwend blijven. Zo ziet de klant dat jullie bedrijf bestaat en continue innoverend werkt. Dit kan leiden wanneer de volledige huisstijl vernieuwd is tot een grote boost op lange termijn in jullie bedrijf..